Jasper Johns

17 Abr

El domingo pasado fuimos al Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) a ver la exposición dedicada a Jasper Johns, uno de los must have del arte contemporáneo.

La exposición recoge obras que abarcan cincuenta años de su carrera e incluye pinturas, grabados y litografías, algunas de ellas muy famosas, sobre todo de la corriente del pop art.

Imagen de la web del IVAM

Aunque nos habría gustado ver una colección más completa (según la organización hay un centenar de obras pero se nos pasó volando), fue una delicia para los ojos encontrar los famosos cuadros con las banderas americanas o las cifras y las letras tan características de Jasper Johns, elementos cotidianos como cucharas, cuchillos y tenedores y piezas de casi tres metros de altura.

Lo sentimos, se ve a la fotógrafa, pero es que esta lámina es muy especial

Si estáis en Valencia os recomendamos que vayáis a ver esta exposición, pero daos prisa porque sólo estará en el IVAM hasta el 24 de abril. Y para finalizar este post tan cultural, qué mejor que una frase que dijo Juan Genovés en una entrevista a Vogue España en septiembre del 2007 (si, lleva guardada en el pc desde entonces):

¿No os parece una gran verdad que puede aplicarse a cualquier tipo de arte?

2 comentarios to “Jasper Johns”

  1. Blanca 18/04/2011 a 17:53 #

    no se podía haber sido más certero :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. FRANCIS SCHAEFFER ANALYZES ART AND CULTURE Part 9 Jasper Johns (Feature on artist Cai Guo-Qiang ) | The Daily Hatch - 21/02/2014

    […] Chapter 7, “Culture as nature”, involves Hughes addressing the impact of mass media on art: “The sense of natural order, always in some ways correcting the pretensions of Self , gave mode and measure to pre-modern art. If this sense has now become dimmed, it is partly because for most people Nature has been replaced by the culture of congestion… Overload has changed our art. Especially in the last thirty years, capitalism plus electronics have given us a new habitat, our forest of media. The problem for art, then, was how to survive here, how to adapt to this habitat – for otherwise, it was feared, art would go under” (p324). Pre-war American artists coming to grips with American urban reality included Joseph Stella, Charles Demuth  and Stuart Davis. Hughes describes how  radical post-war American artists addressed the capitalist consumer and media saturation culture, his examples including Robert Rauschenberg, Jasper Johns, Richard Hamilton,  Andy Warhol (of Campbell’s Soup and Marilyn Monroe Pop image repetition notoriety), Roy Lichtenstein (of Pop art comic books transmogrified notoriety), James Rosenquist  (“The F-111”),  Claes Oldenburg (“Two Cheeseburgers with Everything”) and culminating with photo-realism as with Robert Cottingham (“Roxy”, 1972) . Hughes concludes testily: “Art is a small thing, though an expensive one, compared to the media. It is a vibration in a museum; it deals with nuances that have no “objective” importance. It is not even a very good religion… But once it gives up its claims to seriousness, it is shot, and its essential role as an arena for free thought and unregimented feeling is lost. The pop sensibility did much to take those claims away, dissolving them in the doctrine that the medium was the message” (p364). Jasper Johns painting below: […]

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